Jumaat, 22 Jun 2012

MENOLAK PEMBOHONGAN SERTA KEKELIRUAN BERKAITAN DENGAN ISRAK DAN MIKRAJ


Segala pujian bagi Allah tuhan sekalian alam, Dia yang telah menciptakan bumi, langit, Kursi, Arasy, tempat, masa dan semua makhluk, Dia wujud sebelum kewujudan makhlu, Dia bersifat azali lagi abadi dan Dia wujud tanpa bertempat dan tanpa berhajat kepada makhluk. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad juga buat keluarga baginda, para sahabat dan sekalian para pengikut mereka hingga akhir zaman.

Sebagai umat Islam yang sebenar, kita wajib beriman dengan perkara luar biasa atau ajaib yang secara adatnya tidak diterima oleh akal. Perkara ini berlaku kerana diberikan oleh Allah kepada para rasul ^alayhimussalam yang diistilahkan sebagai mukjizat. Mukjizat tersebut diberikan oleh Allah kepada para rasul bagi membuktikan kebenaran dakwaan mereka bahawa mereka merupakan utusan Allah yang sebenar kepada umat manusia.

            Perkara luar biasa atau ajaib ini bukanlah cerita dongeng dahulu kala yang tidak berasas seperti yang dilemparkan oleh golongan Orientalis ataupun sebagaimana yang ditonjolkan dalam cerita-cerita kartun. Perkara mukjizat ini merupakan perkara usul atau asas dalam Islam yang mesti diimani mengikut disiplin ilmu Islam itu sendiri. Inilah antara keyakinan atau akidah yang membezakan antara umat Islam dengan umat yang lain. Keimanan atau kepercayaan dalam ajaran Islam bukan hanya beriman dengan perkara yang zahir, bahkan perlu kepada beriman dengan perkara yang ghaib. Seseorang itu masih tidak dianggap sebagai muslim jika tidak beriman dengan perkara ghaib seperti syurga, neraka, malaikat, dosa dan pahala.

            Antara mukjizat agung yang diberikan kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad sallallahu^alayhiwasallam ialah peristiwa Israk dan Mikraj. Peristiwa tersebut berlaku pada tahun ke-lima sebelum hijrah. Peristiwa ini melangkau jangkaan pemikiran manusia. Ini kerana Rasulullah diperjalankan oleh Allah pada waktu malam dalam tempoh yang singkat bermula dari Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Palestin (israk), seterusnya dibawa melihat keajaiban dan keanehan ciptaan Allah yang berada di alam yang tinggi (malakut al-a’la) iaitu di langit dalam masa sebahagian malam sahaja (mikraj).

            Peristiwa ini berlaku pada diri Rasulullah untuk menunjukkan kemuliaan yang diberikan oleh Allah kepada baginda yang tidak diberikan kepada nabi-nabi yang lain. Bukanlah suatu perkara yang besar, susah atau aneh bagi Allah tuhan alam semesta untuk melakukan sedemikian kerana Dialah tuhan yang telah menjadikan segala kewujudan ini dari tiada kepada ada.

            Berkaitan peristiwa Israk dan Mikraj ini, umat Islam banyak mengambil berita-berita atau cerita-cerita yang tidak berasas atau tidak bersumberkan dari sumber yang sahih lagi boleh dipercayai. Berikutan dari itulah, maka banyak kisah yang diriwayatkan berkaitan Israk dan Mikraj ini adalah pembohongan semata-mata. Amat mendukacitakan kita sekiranya cerita atau kisah palsu berkaitan mukjizat yang agung ini dilontarkan dari mulut-mulut khatib di atas mimbar, penceramah-penceramah di masjid atau diajar dalam majlis-majlis ilmu turun temurun. Oleh yang demikian, di bawah ini dimuatkan sebahagian cerita-cerita palsu tersebut supaya kita dapat menghindari dan menjauhinya dari mempercayainya.

Pertama: Sesetengah orang percaya bahawa Mikraj merupakan satu peristiwa yang menunjukkan bahawa Rasulullah sallallahu^alayhiwasallam sampai ke suatu tempat di atas langit yang ke tujuh dan di situlah Allah berada.
           
            Kepercayaan atau iktikad yang mengatakan Allah berada di atas langit - samada yang dimaksudkan langit itu secara umum atau dikhususkan kepada Kursi atau Arasy - sebenarnya sesat lagi kufur di sisi Ahlis Sunnah wal Jama^ah. Ini kerana kepercayaan sedemikian menisbahkan atau menyifatkan Allah berada pada sudut, arah, ruang atau tempat. Sedangkan akidah dan kepercayaan umat Islam yang sebenarnya ialah bahawa Allah jualah yang menciptakan segala-galanya yang ada termasuk tempat, ruang, arah atau sudut. Allah telah pun ada atau wujud sebelum itu lagi tanpa memerlukan arah, sudut mahupun tempat. Inilah yang dikatakan bahawa kewujudan Allah itu azali; iaitu kewujudan Allah tidak dijadikan oleh sesiapapun kerana Dia adalah Tuhan. Tempat, arah dan lain-lain merupakan antara makhluk yang diciptakan oleh Allah. Inilah yang dikatakan bahawa kewujudan makhluk itu tidak azali; iaitu asal makhluk itu tidak ada kemudian ada kerana dijadikan oleh Allah. Oleh itu, maka mustahil bahawa Allah itu perlu atau berhajat kepada makhluk ciptaan-Nya sendiri sedangkan Allah telahpun wujud azali tanpa ada selain-Nya termasuk sudut, arah dan tempat.

            Al-Imam al-Qushayri meriwayatkan bahawa Al-Imam al-Shafi^i rahimahullah berkata:
اعْلَمُوا أَنَّ الْبَارِئَ عَزَّ وَجَلَّ لا مَكَانَ لَهُ
Bermaksud: "Kamu ketahuilah  bahawa Allah azzawajalla tidak ada tempat bagi-Nya”.

            Al-Imam al-Bayhaqi meriwayatkan bahawa Imam Ahlis Sunnah al-Imam Abu al-Hasan al-Ash^ari  berkata:
إِنَّ اللهَ تَعَالَى لا مَكَانَ لَهُ
Bermaksud: “Sesungguhnya Allah Taala tidak ada tempat baginya”.

            Al-Imam Abu Mansur al-Baghdadi pula menyebutkan dalam kitab beliau al-Farq Bayn al-Firaq:
وَأَجْمَعُوا أَنَّهُ لا يَحْوِيهِ مِكَانٌ وَلا يَجْرِي عَلَيْهِ زَمَانٌ
Bermaksud: “Dan mereka (iaitu Ahlis Sunnah) telah berijmak bahawa Dia (iaitu Allah) tidak diliputi oleh tempat dan tidak berlaku peredaran masa ke atas-Nya”.

            Inilah ijmak Ahlis Sunnah yang menunjukkan bahawa Allah wujud tanpa bertempat, sama ada di atas atau di bawah, kiri atau kanan, depan atau belakang kerana kesemua arah tersebut adalah ciptaan Allah yang asalnya tidak ada kemudian ada kerana dijadikan oleh Allah. Begitu jugalah masa, tidak kira sebelum atau selepas, semalam, hari ini atau esok, pagi atau petang, siang atau malam. Barang sesiapa beriktikad berlainan dari apa yang disebutkan ini, maka mereka itulah yang digelar sebagai golongan Al-Mushabbihah iaitu golongan yang menyamakan Allah dengan makhluk ciptaan-Nya sendiri. Golongan Al-Mushabbihah tersebut dihukumkan sebagai kafir oleh ulama Islam. Antara mereka ialah Al-Imam Abu Ja^far al-Tahawi; iaitu beliau berkata dalam kitab beliau al-Akidah al-Tahawiyyah:
وَمَن وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِن مَعَانِي الْبَشَرِ فَقَدْ كَفَرَ
Bermaksud: “…dan barangsiapa mensifatkan Allah dengan suatu makna daripada makna-makna (sifat makhluk; antaranya seperti) manusia maka sesungguhnya dia telah  kafir”.

            Antara sifat bagi makhluk ialah kewujudannya yang memerlukan tempat. Perkara ini amat jelas bagi kita.

            Walaupun demikian, amatlah mendukacitakan kita kerana ada sebilangan orang yang menyandarkan diri mereka sebagai tok guru atau ahli ilmu mengelirukan orang ramai dalam permasalahan peristiwa Mikraj ini dengan mengatakan bahawa Rasul telah sampai ke suatu tempat yang merupakan markaz atau tempat Allah berada – kita berlindung dengan pertolongan dari kekufuran ini - . Pandangan atau ucapan sebegini hukumnya jelas kufur kerana menyifatkan Allah dengan satu sifat yang sama dengan makhluk. Pegangan seumpama ini disandarkan kepada sebahagian kandungan kitab murahan yang sudah tersebar yang di dalamnya tidak mengandungi akidah tanzih, iaitu akidah Ahlis Sunnah yang menyucikan Allah dari sebarang persamaan dengan makhluk-Nya. Contoh kitab tersebut ialah kitab Mi^raj Ibn ^Abbas yang dinisbahkan secara dusta kepada Ibnu Abbas. Perkara sebegini dan seumpamanya wajib diberi peringatan kepada umat Islam.

            Penjelasan sebenar berkenaan perkara ini ialah Rasulullah telah sampai ke tempat yang dikehendaki oleh Allah selepas sampai di Sidratul Muntaha, dan di situlah baginda mendapat perintah Allah mengenai kefarduan solat. Begitu jugalah berkenaan Rasulullah berulang alik memohon agar waktu solat tersebut dikurangkan dari tempat Nabi Musa. Ini bukan bererti Nabi Muhammad berulang alik dari tempat Nabi Musa ke tempat Allah berada, bahkan sebenarnya berulang alik ke tempat asal yang baginda mendengar Kalam Allah yang azali tanpa suara, huruf dan bahasa, Allah menciptakan kekuatan pada hati Rasulullah sehingga baginda faham bahawa ini adalah wahyu daripada Allah mengenai kefarduan solat sehingga tuntutan lima puluh waktu solat sehari semalam dikurangkan kepada lima waktu sehari semalam. Inilah pegangan kita kerana Allah wujud tanpa bertempat.

Kedua: Sesetengah orang ada yang mengatakan bahawa peristiwa Mikraj berlaku dengan ruh sahaja tanpa beserta jasad.

            Pandangan di atas jelas bercanggah dengan apa yang tersebut melalui hadis-hadis yang sahih. Di dalam al-Quran terkandung satu ayat yang amat hampir kepada penjelasan yang berkaitan peristiwa Mikraj iaitu firman Allah taala:
وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى. عِتدَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَى. عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى.
Bermaksud: “Demi sesungguhnya dia (Muhammad) telah melihatnya (Jibril) buat kali yang kedua di Sidratul Muntaha. Di situlah terletaknya syurga Ma'wa”, Surah al-Najm: ayat 13 - 15.

            Ayat tersebut menjelaskan kepada kita bahawa Nabi Muhammad telah melihat Malaikat Jibril dalam rupa bentuknya yang asal; yang mempunyai enam ratus sayap pada malam Mikraj di langit yang ketujuh dalam keadaan sedar dengan ruh dan jasad.
            Antara hadis sahih yang menyebutkan berkenaan peristiwa Mikraj ini ialah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim dalam kitab beliau Sahih Muslim bahawa Rasulullah  telah berkata:
ثُمَّ عَرَجَ بِنَا إِلَى السَّمَاءِ فَاسْتَفْتَحَ جِبْرِيلُ, فَقِيلَ:مَنْ أَنتَ؟
قَالَ: جِبْرِيلُ, قِيلَ: وَمَن مَعَكَ؟ قَالَ: مُحَمَّدٌ
Bermaksud: “Kemudian kami dibawa naik ke langit, maka dipohon pintu langit dibuka oleh Jibril, lalu ditanya: Siapakah kamu? (Jibril) berkata: (Aku) Jibril. Ditanya: Siapakah bersamamu? (Jibril) berkata: Muhammad”.

            Melalui jawapan Jibril tersebut, Jibril tidakpun berkata: “bersamaku ruh Muhammad”!!
           
            Di akhir hadis itu Rasulullah menceritakan:
فَنَزَلْتُ إلَى مُوسَى
Bermaksud: “Lalu aku turun kepada Musa”.
           
            Ketika itu Nabi Musa berada di langit yang keenam. Rasul tidakpun berkata: “Ruhku turun kepada Musa alaihissalam”.

            Oleh itu, apakah asas yang digunakan oleh golongan ini bagi menegakkan pandangan mereka bahawa Rasulullah di-Mikraj-kan dengan ruh sahaja?! Di manakah mukjizatnya peristiwa Mikraj ini bagi Rasulullah jika berlaku dengan ruh sahaja?!

Ketiga: Sesetengah orang yang jahil mengatakan Rasul berdiri di atas seketul batu dan batu tersebut terapung bersama baginda ketika berlakunya peristiwa Mikraj. Batu tersebut pula sekarang ini berada di dalam Kubah Batu (قُبَّةُ الصَّخْرَةِ) berhampiran dengan Masjid al-Aqsa di Palestin. Diceritakan bahawa batu tersebut terapung apabila Rasul berkata: “Tetaplah ditempatmu”. Maka batu tersebut pada sangkaan mereka sehingga sekarang berada dalam keadaan terapung. Kisah ini sama sekali tidak benar kerana hakikatnya batu itu tidak terapung dan keadaan ini dapat dilihat di Kubah Batu.
Keempat: Sesetengah orang mengatakan Allah menjadikan Rasulullah dapat mendengar suara Sayyidina Abu Bakar di langit ketika Mikraj agar baginda merasa tenteram dari ketakutan. Perkara ini tidak berasas sama sekali.

Kelima: Sesetengah golongan mengatakan peristiwa Mikraj merupakan perjalanan dalam tidur (رِحْلَةٌ مَنَامِيَّة).            Pandangan ini batil yang merupakan antara permainan Iblis dan tenteranya Jika demikianlah, maka di manakah mukjizat bagi baginda seperti sangkaan mereka?!

Keenam: Tersebut dalam kitab yang dinamakan Mi^raj Ibn ^Abbas yang disandar secara dusta kepada Ibn Abbas bahawa ada malaikat yang sebahagian dirinya terdiri dari api dan sebahagian lagi dari salji. Api tidak mencairkan salji dan salji tidak pula memadamkan api, dia mempunyai seribu kepala, bagi setiap kepala sejuta wajah, bagi setiap wajah sejuta lidah yang sentiasa bertasbih kepada Allah dengan sejuta bahasa. Cerita ini karut kesemuanya.

            Kitab yang dinisbahkan kepada Ibnu Abbas ini adalah tidak benar sama sekali dan penuh dengan akidah-akidah serta cerita-cerita yang kufur. Antara yang jelas menyalahi akidah Ahlis Sunnah ialah cerita bahawa Nabi menghampiri Allah sehingga hampir sangat seperti lengkungan dua hujung busur panah bahkan lebih hampir daripada itu. Cerita tersebut menisbahkan Allah mempunyai jarak  seperti makhlukNya. Di dalam kitab itu juga ada akidah yang menisbahkan anggota badan kepada Allah – Kita berlindung dengan Allah daripada kekufuran mereka ini -seperti kata-kata mereka:
فَوَضَعَ اللهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى يَدَهُ بَيْنَ كَتِفَيَّ فَشَعَرْتُ بِبردِ أَنَامِلِهَا
Bermaksud: “ Maka Allah subhanahuwataala meletakkan tanganNya diantara dua bahuku, maka aku dapat merasai kesejukan hujung  jari  jemari tangan-Nya”.

            Kata-kata ini menisbahkan anggota badan seperti manusia yang jelas kufur seperti yang diijmakkan oleh ulama Ahlis Sunnah.
  
Ketujuh: Apa yang diriwayatkan dari Saiyidatuna A'ishah radiyallahu'anha bahawa beliau berkata:
مَا فَقَدتُ جَسَدَ رَسُولُ اللهِ وَلَكِن أُسْرِيَ بِرُوحِهِ
Bermaksud: “Aku tidaklah kehilangan jasad Rasulullah, tetapi baginda  di-israk-kan dengan ruhnya”.

            Hadis tersebut tidak sabit. Matan dan sanad hadis ini telah dihukumkan sebagai da^if oleh Al-Qadi ^Iyad dalam kitab beliau al-Shifa, dan hadis ini juga diputuskan oleh al-Hafiz Ibn Dahyah sebagai mawdu^ (hadis palsu). Perkara yang jelas bahawa hadis ini tidak thabit dari ^A'ishah ialah Rasulullah sallallahu^alayhiwasallam belum lagi bersama beliau sebagai suami isteri melainkan selepas hijrah. Apatah lagi bahawa Rasulullah diisrakkan  sebelum baginda bertunang dengan ^A'ishah.

            Demikian jugalah yang dikatakan bahawa Rasulullah sallallahu^alayhiwasallam bersabda:
أَتَانِي جِبْرِيلُ بِسَفَرْجَلَةٍ مِنَ الْجَنَّةِ فَأَكَلْتُهَا لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي فَعَلَقَتْ خَدِيجَة بِفَاطِمَةَ, فَكُنتُ إذَا اشْتَقْتُ إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَقَبَةَ فَاطِمَةَ
Bermaksud: “Jibril membawa buah safarjalah dari Syurga kepadaku, lalu aku memakannya pada malam aku  diisrakkan, kemudian Khadijah mula mengandungkan Fatimah. Apabila aku berasa rindu terhadap bauan Syurga maka aku menghidu tengkuk Fatimah”.

            Al-Dhahabi berkata bahawa perkara yang diriwayatkan ini suatu pendustaan yang nyata yang dilakukan oleh Muslim ibn ^Isa al-Saffar. Ini kerana Fatimah telahpun dilahirkan sebelum kenabian Rasulullah sallallahu^alayhiwasallam, lebih-lebih lagi peristiwa Israk berlaku dua tahun sebelum hijrah. Demikian juga yang dikatakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-^Asqalani rahimahullah.


Kelapan: Antara perkara dusta dan tidak sahih ialah apa yang diriwayatkan bahawa apabila Rasulullah dan Jibril sampai di suatu tempat selepas Sidratul Muntaha, lalu Jibril berkata:
هُنَا يُفَارِقُ الْخَلِيلُ خَلِيلَهُ لَوْ تَقَدَّمْتُ لاحْتَرَقْتُ
Bermaksud: “Disinilah si kekasih berpisah dengan kekasihnya, sekiranya aku maju lagi nescaya aku terbakar”.

Kesembilan: Sesetengah penceramah ketika mengingati peristiwa Israk dan Mikraj mereka membawa suatu cerita dusta dalam ceramah mereka bahawa Rasulullah sallallahu^alayhiwasallam bersabda kepada Allah: التحيات لله والصلوات والطيبات. Kemudian Allah taala berfirman: السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته. Lalu Nabi bersabda: السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين….selanjutnya hingga akhirnya.

            Ini satu pendustaan yang tiada asas baginya. Dalil yang membuktikan bahawa perkara di atas tidak sahih ialah hadis yang telah diriwayatkan oleh al-Imam al-Bayhaqi; bahawa sebelum solat difardukan sebahagian para sahabat pernah menyebut suatu lafaz tashhahud di dalam solat mereka, iaitu: السلام على الله, السلام على جبريل, السلام على ميكائيل. Kemudian Rasulullah sallahu^alayhiwasallam bersabda kepada mereka: إِنَّ اللهَ هُوَ السَّلامُ, bermaksud: "Sesunguhnya Allah itu adalah al-Salam". Lalu baginda sallahu^alayhiwasallam mengajar mereka supaya mereka menyebut: السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

Kesepuluh: Antara perkara yang amat bahaya dan sangat tercela dalam perkara yang berkaitan dengan peristiwa Israk dan Mikraj ialah perkara yang disebut oleh Dr. Muhammad Husayn Haykal dalam karyanya Hayat Muhammad, halaman 189, cetakan kedua; iaitu dia berkata: "Maka dalam peristiwa Israk dan Mikraj dalam kehidupan rohani Muhammad ada suatu makna yang tinggi yang sehabis-habis tinggi, suatu makna yang lebih agung daripada makna yang mereka gambarkan. Dan makna yang sebahagiannya  terkadang dikeruhkan dengan khayalan ahli kalam merupakan suatu bahagian  yang bukan sedikit. Ketika Israk maka  kesatuan bagi kewujudan ini telah bersatu di dalam roh yang kuat ini berkeadaan sampai ke kemuncak kesempurnaan kesatuan. Di hadapan benak Muhammad dan rohnya tidak ada suatupun hijab masa atau tempat atau hijab-hijab yang lain pada saat yang boleh menjadikan hukum kita di dalam kehidupan secara nisbi yang terbatas dengan batasan-batasan keupayaan kita yang dapat dicerap yang ditadbir dan berakal. Pada ketika ini setiap batasan tersebut saling bercantum di hadapan pandangan Muhammad, dan seluruh alam berhimpun di dalam rohnya, lalu dia mendapati hakikat dirinya meliputi dari keazaliannya hingga keabadiannya".

Bersyukurlah kita kepada Allah kerana dengan limpah rahmatnya kita menjadi umat yang terbaik berbanding umat-umat yang lain. Keistimewaan ini tidaklah didapati sekadar semata-mata kerana kita berada atau tergolong dalam umat Nabi Muhammad, tetapi keistimewaan tersebut mestilah didapati melalui keimanan dengan Allah dengan kepercayaan yang sahih, seterusnya melakukan serta menyuruh kepada kebaikan dan menghindari serta mencegah dari perkara yang keji lagi tercela di dalam agama, serta kita menjadi insan yang beriman, berilmu dan beramal. Mudah-mudahan perkara palsu yang berlaku atau digembar gemburkan berkaitan peristiwa bersejarah ini dapat kita hapuskan dengan rasa tanggungjawab sebagai individu muslim yang mencintai agamanya.

Rabu, 6 Jun 2012

AWAS MAJALAH SAYANG MUSLIM!


Ini adalah suatu peringatan kepada para ibu bapa, penjaga dan pendidik tentang penyelewengan aqidah yang ada dalam majalah Islamik untuk kanak-kanak Sayang Muslim terbitan Blue-T Publication Sdn. Bhd., Kuala Lumpur, no. 51, halaman 18, iaitu dalam ruangan Kisah Rasul Allah yang bertajuk "Nabi Ibrahim". Artikel tersebut menjelaskan bahawa Nabi Ibrahim ketika baginda kecil tidak mengenal Allah sebagai tuhan yang berhak disembah sehingga kadang kala baginda terfikir bahawa bulan, bintang dan matahari adalah tuhan. Wal-^iyadhu biLlah.
              
      Ketahuilah bahawa semua para nabi dan rasul itu maksum iaitu mereka terpelihara dari semua dosa besar dan dosa kecil yang keji ketika sebelum dan selepas dibangkitkan sebagai nabi atau rasul termasuk semasa kecil atau kanak-kanak. Hal ini adalah aqidah yang telah diijmakkan oleh para ulama Ahlis-Sunnah wal-Jama^ah. Pegangan bahawa seseorang nabi itu boleh berlaku suatu dosa besar seperti dosa syirik atau kufur adalah suatu kesesatan dan kekufuran!

     Sila baca artikel berkenaan Nabi Ibrahim di sambungan ini http://al-dununiyy.blogspot.com/2011/02/nabi-ibrahim-tidak-pernah-kafir.html
      
      Berikut adalah gambar kulit depan majalah Sayang Muslim dan artikel yang dimaksudkan.



SUATU PESANAN BUAT DIRI SENDIRI DAN PEMBACA:

BERTAQWALAH KEPADA ALLAH DI MANA JUA ANDA BERADA DAN DALAM APA JUA KEADAAN ANDA. IKHLASLAH KETIKA MELAKSANAKAN AMAL SOLEH DAN MENINGGALKAN DOSA. JANGAN LUPA BERKATA: "SAYA TIDAK TAHU" SEKIRANYA ANDA TIDAK TAHU...